Operation.

0kommentarer

Idag har jag och Lisa varit med inne på operationsavdelningen all day long. Vi har fått titta, känna och vara med på en väldans massa olika saker. DET VAR SÅ KUL!!! Vi har sett allt ifrån vidgningar av ingång till matstrupe/esophagus, borttagande av papillom (godartade tumörer som täcker stämbanden), en ballongvidgning av en subglottis stenos (det vill säga en förträngning av vävnad under stämbanden/ned i luftstrupen) samt ett försök till att ta bort/minska en Zenkerdivertikel. SÅ SPÄNNANDE. Jag hade bara sisådär tre panikögonblick men det gick hur bra som helst. Ska jag någon gång opereras i halsen så ska antingen Roland eller Beatriz utföra denna operation, det är i alla fall en sak som är säker. 
 
Visste ni till exempel att när en person håller på att somna av narkosen så ska alla i salen vara helt tysta? Detta för att patienten under det ögonblicket är extremt ljudkänslig och kan bli "sämre" nedsövd om det ögonblicket störs. MUY intressant lärdom idag. Alla blev helt tysta, bara sådär. 
 
Vi kände oss möjligtvis lite lost då kirurgen som vi var med på förmiddagen försvann en kort stund..Detta ledde dock till att vi hittade en mycket underhållande blankett om tillvägagångsätt och bedömning av någon som bär en bomb, muy spännande som sagt.
 
Jag och Stinis har även varit på ett mycket givande möte angående World voice day som infaller den 16/4, så nu ska vi bara se till att ragga kompisar som vill göra vår idé till verklighet! KUL. *Hint hint* till kompisarna som läser detta. 
 
Nu är ni väl trötta på mitt tjat antar jag? 
Then I will go and make som köttbullar and potatismos.
Swenglish is my favorite language by the way. 
 
over and out
f. 

Kommentera

Publiceras ej