Morgonstund har guld i mun

0kommentarer

Godmorgon, en ny dag = nya möjligheter.
Här är det arbetsordrar och stycklistor för hela slanten, hejaheja. Igår blev det tidig hemfärd då lillebror var halvt däckad i feber så han är hemma och piggar på sig idag. Jag städade hela huset, kände mig rätt flitig. Somnade även en timma i solstolen och vaknade uttorkad + att jag kände mig som en zombie, vatten är alltid räddaren i nöden. Tänkte på det igår, att det är lätt att ta vatten för givet, det bara finns där mest hela tiden. Så är det inte riktigt för alla. På http://unicef.se/gavoshop kan man köpa vattenreningstabletter och vätskeersättning bland annat  för en mindre summa pengar. Bara en liten men ack så viktig parantes.
 
Från det ena till det andra. Ett år har gått sen finaste Gerd hastigt och lustigt lämnade oss och imorgon ska vi säga ett sista förväl till fina Barbro. Båda försvann alldeles för tidigt. Dena oväntat och den andra, hemskt nog, väntat. ALS. Världens kanske grymmaste sjukdom.
 
Amyotrofisk lateralskleros, ALS, är en sjukdom som angriper de motoriska nervcellerna (de som styr musklernas rörelser) i hjärnan och ryggmärgen. Först skadas nervcellerna, och så småningom förstörs de. Hos den som drabbas visar sig nervskadorna genom muskelförtvining och förlamning. Eftersom det bara är de motoriska nervcellerna som angrips, påverkas inte medvetandet. Även hos en ALS-drabbad som är totalt förlamad fungerar förståndet helt normalt. ALS är en dödlig sjukdom, och än finns inget botemedel.(Källa:  http://www.ullacarinstiftelse.se/als ).
 
Ulla-Carin Lindquist var en av våra mest omtycka nyhetsuppläsare. Hon fick sin diagnos 2003 och mindre än ett år senare så somnade hon in. Hon valde att dokumentera sin sjukdom för att allmänheten skulle få upp ögonen för denna nästan okända sjukdom. Dokumentären finns att se på youtube, svtplay har tagit bort den. Hon skrev även en bok "att ro utan åror" där hon själv beskriver sin kamp. Hon skrev så länge hon orkade och så länge fingrarna fungerade. Jag blir så otroligt imponerad över människor som orkar kämpa. Att de kämpar även om utgången inte går att ändra. Det kanske är det man måste göra för att hålla sig flytande. Se dokumentären och läs boken.
 
Nehe nu ska jag jobbelijobba. Inlägget blev inte alls vad jag hade tänkt mig, men nu vet ni vad som snurrar i min skalle för tillfället. Längtar otroligt mycket efter nästa termin i skolan då det är fokus på just neurologi. Även om man inte kan göra mycket så kan man alltid göra lite som kanske gör en jättestor skillnad.
 
over and out
f.

Kommentera

Publiceras ej