rädslan över att inte vara som alla andra.

0kommentarer

Efter dagens föreläsning med fantastiska Ida så skäms man nästan för att man klagar ibland. Ett barn föds vilket innebär förväntningar. Förväntningar på ett helt nytt liv, ett friskt liv, ett långt och innehållsrikt liv. Sen kommer slaget. Allt förändras och hela ens världsbild vänds upp och ner. Vad är egentligen rätt och fel i frågor om fosterdiagnostik? Hur mycket vill vi veta och hur mycket kan man egentligen ta reda på? Efter att ha hört Ida berätta om sin dotter, denna fantastiska människa som har gått igenom mer än vad någon levande egentligen ska behöva, så tror jag på hoppet. Även om någon dömmer ut en eller säger att det inte kommer att gå, så går det oftast i alla fall. Det finns så mycket att ge och göra för personer som inte kan göra allt själva. Jag blir glad och alldeles varm i hjärtat av att tänka på allt vi kommer få vara med om inom vårt yrke i framtiden. Även om man kommer stöta på svårigheter och människor som är sjuka, så gäller det att göra det bästa av allt. Se det positiva i situationen och fokusera på det. Sen är frågan hur mycket man orkar med, men idag såg jag hoppet. Det handlar om vikten att se människan bakom diagnosen och inte fokusera på det som syns. Det finns en person innanför det där skalet som kanske inte ser ut som det egentligen skulle ha gjort. En person som är kababel till så otroligt mycket mer än vad många tror att de är. 
 
Ibland håller inte förväntningarna och livet ställs på ända, men då är det viktigt att kunna se de små sakerna som gör det värt att tuffa på ändå. Det finns så mycket fint i livet och så mycket fint att ge. 
 
Därför ska jag nu svälja den lilla svarta bubbla som jag haft i huvudet de senaste dagarna och ta in det som mina fina vänner säger till mig. Upp med huvudet och skratta, för det är ju det jag älskar mest. Ikväll ska vi dansa och skratta, och jag längtar. Igår var förresten en sådan där kväll som man aldrig vill ska ta slut. Det var mysigt och gemytligt rakt in i benmärgen. Vad jag tycker om honom. Cheeeeeeseeees.
 
Nu blev det två kakor på varandra men ville få med båda. 
over and out
f. 

Kommentera

Publiceras ej