IT'S MY DAY IT'S FRIDAY !!!

0kommentarer

Idag är det ingen vanlig dag nej för det är FRIDAY! Eller jovisst är det kanske en vanlig dag men ingen mitt-i-veckan-dag utan snart är det helg! Himla fint!

Igår slutade jag tidigt, åkte hem och la mig i solen ... och somnade! himla fint det med, mycket som är himla fint nu för tiden måste jag säga. Ringde min fina kusin Louise och fick en update på det mesta som hänt sen vi pratade sist. Sen solade jag lite till...Sen kom Eric och visade sina Afrikabilder, han hade praktik i Uganda under tre veckor Mars/April i år. Det var en hel del bilder på sjuka barn och äckliga sår. Men vilket otroligt arbete de gör, trots att de ligger minst 70 år efter mot vår svenska sjukvård så fixar de och trixar för att hjälpa. Men tanken som slog mig var "jag är så otroligt lyckligt lottad att ha fått bli född där jag är".  Däremot är Uganda ett av de Afrikanska länderna som var först ut med att berätta att HIV/AIDS är något farligt. Därför har de ganska mycket information och vet hur viktigt det är med tidiga diagnoser. Eric berättade något ganska skrämmande, de hade varit med en söndag i kyrkan för att deras lärare var katolska och ville ta med dem på en gudstjänst. Det var en (vit) präst som predikade om att kondomen var ond, och att man inte skulle använda preventivmedel. I mässbladet stod det även en faktatext om att man inte skulle använda kondom. Detta är helt sjukt, då man vet hur otroligt viktigt det är med skydd vid sex för att skydda sig mot diverse sjukdomar, men han pekade ut vetenskapen som något dåligt och att det inte stämde. Katoliker, nu vill jag inte dra alla över en kant, men den där Påven borde få sig en smäll i skallen. Han har sedan länge målat ut preventivmedel som något dåligt och du får inte heller göra en abort om du är troende. Kan man inte inse att vi lever på 2000-talet och inte 200-talet? Kan man inte modernisera de olika religionerna lite? Få banka in lite "vett" i de där prästernas skallar. Nu vill jag inte måla ut någon men jag blir bara så frustrerad att man inte kan försöka förstå. När man besitter en sådan makt som en präst faktiskt gör, folk som tror, tror på vad han/hon säger. När han/hon då står och predikar om olika saker är det väl klart att folk lyssnar. Jag blir så frustrerad!!(nu har jag tjatat slut.)

Ikväll blir det film-mys med Tovalova och imorgon blir det en heldag med världens bästa Sara+20årskalas+en kvällstripp till Kalmar för myskväll! HIMLA FIN HELG! Söndag, får väl se om det blir att besöka Strand för sista after beachen. Sen är det måndag och då kommer svaren från studera !!!!!!!!

over and out
f.

Kommentera

Publiceras ej