tankeställare nr. 2

2kommentarer

Säger bara till att börja med att alla som läser detta måste gå in på Kenzas blogg http://kenzaas.blogg.se/ och se klippet från youtube som hon har lagt upp som är om fattigdom.. det är klippet under inlägget med bild på henne och hennes hund. (bara så ni vet). 
Jag kan inte förstår hur man kan tro att det finns en gud när det finns så sjukt mycket orättvisor i världen. Jag kan kanske förstår att man vill ha någon eller något att söka tröst hos. Men hade det funnits en så kallad gud, som ska behandla alla lika borde det inte få finnas människor som just i detta nu svälter ihjäl, dör utav krig eller flyr ifrån sitt hemland. De finns människor som inte längre har ett land att kalla hem. Det finns människor som sett sin familj dö. Det finns människor som får gå hungriga varje dag. De har inget vatten, ingen mat och ingenstans att sova. Samtidigt finns det människor som sitter med hur mycket pengar som helst. De har kanske fem olika bilar, ett hus med pool och tennisbana, de har en egen kock och mycket annat. DET är inte rättvist! (Okej, jag ska inte dra alla över en kant,  jag vet mycket väl att det också är många som skänker pengar eller hjälper till på annat vis... och att det finns människor som verkligen jobbat sig fram till vad de är idag.) Men det jag menar är att tänk att i vissa fall är det bara några få kronor som kan göra så mycket. Tänk om alla bara kunde inse det! Tänk om alla som verkligen kan skänka, skänkte några få kronor var.. Åh, det är så mycket man kan tänka men som sagt sker det inte så mycket handling. Det är lätt för mig att sitta här och skriva och tycka om saker och ting. Men vad gör jag egentligen åt saken själv? Jag är inte så mycket bättre själv. Jag klagar på saker som jag tycker är jobbigt. Jag har råd att köpa kläder, jag får hemlagad mat varje dag, jag går i skolan och jag sover gott om natten. Fast det är ju det livet jag är van vid. Jag bor i ett land som inte har krigat på flera hundra år. Det är ett land som man kan känna sig trygg i om man jämför med vissa andra länder, men vad jag menar är att man borde hjälpa dem som inte har det såhär. Jag skulle kunna fortsätta skriva hur länge som helst.. men egentligen spelar det ju ingen roll, för det hjälper ju ingen.. MEN det får kanske människor eller personer att vakna upp och liksom inse att nu är det dags. NU är det dags för oss att hjälpa till! 
shiiiises sicken tankeställare jag fick mig såhär sent på kvällen. 
hoppas inte ni tycker jag verkar tjatig eller knas men just nu känns allt så ja vad ska jag säga, jobbigt. Att veta att det finns barn som just i detta nu svälter ihjäl eller också att oskyldiga människor dör. Jag blir så ledsen och tycker bara att allt är så orättvist.. 

aja, nu ska jag försöka sova. 
over and out. 
/f. 

2 kommentarer

jossan

18 Jan 2008 00:18

Nä men jag tycker bara att det är jätte intressant att läsa när du skriver sånt här. Egentligen är vi idioter som bara sörjer men inte gör något! Bara för att vi säger och tycker att det är orättvist så är vi PRECIS som vem som helst annan. Nästan alla (iaf i Sverige) har vi råd att skänka några enstaka kronor. Men gör vi det?- NEJ!
Det är som du säger -jätte lätt att snacka men tydligen SKITSVÅRT att agera!

antonia

22 Feb 2008 02:11

jag som ville köpa nya jeans
nu får jag dåligt samvete ;) nä men bra skrivet frida!

Kommentera

Publiceras ej